Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Fanatism - inte hos Svensson inte

Av Rolf - 25 januari 2009 16:26



Hej! Dags för en blogg igen!

Det finns många saker som man kan reta sig på idag . Fanatism är bara en sak, ven om det har rätt högt irritationsvärde. Det är så till den grad laddat att  man onekligen blir nyfiken på vad fanatism verkligen är. Alltså v e r k l i g e n !

Allra värst brukar reaktionerna bli om fanatismen rör religion och kanske sport. Rör fanatismen religion är det inte sällan kristendom det handlar om. Ur Norstedts uppslagsbok, tryckt 1985 hämtar jag följande:
Fanatiker av latinska fanum helgedom Person som blint kämpar för vissa ideer.  Fanatism En ofördragsam, för alla skäl blind och döv nitälskan för en övertygelse, oftast av religiös eller politisk art.
Och jag kan själv lägga till sportslig art. Inom sporten finns också åtskilliga anatiker. Om Du inte tror mig: Studera gärna åskådarläktaren på en fotbollseller ishockeymatch. Ä v e n matcher u t a n huliganer.
Norstedts presenterar alltså fanatikern som ofördragsam; vidare blind och döv för sakskäl.
Om vi börjar i änden med sakskäl så måste  det  ju  trots  allt  finnas n å g o n   orsak  (läs sakskäl) som får fanatikern att börja hysa en åsikt som han inte vill överge. Sakskäl kan ara olika starka. De skäl, som får honom att hysa åsikten, kan vara mycket  starkare än de skäl som Norstedts beskriver som "för alla skäl blind och döv".

Så när Norstedts skriver "för alla skäl blind och döv", har man uppenbarligen glömt de skäl som tände fanatikern. Ett sådant skäl kan vara en urkund. En urkund sådan som till exempel det politiska partiets parti-ideologi,  egelböckerna för vissa sporter (tänk bara på fotboll!), eller Koranen, Bibeln, Vedaskrifterna i Indien, Tao-skrifterna i Kina osv.

Är det inte rentav lite för mycket begärt att fanatikern alls ska kunna tumma  på de ofta stränga regler som ovannämnda skrifter ställer honom under?

Fråga ut Svensson om han vill ändra på sina personliga åsikter om vissa frågor.  Jo, säkert kommer han att villigt demonstrera hur tolerant han är med vissa saker.  Ingen fanatism här inte.

Men gå honom lite in på livet med vissa frågor... sådana som "man bara inte frågar om". Då kommer sidor krypande hos Svensson, som misstänkt liknar fanatism och
intolerans. Till och med blind och döv sådan. Och det var ju fanatism vi hade dömt ut?!
Jamen, säger någon, jag syftar ju inte på sådan fanatism. "Nej jag tänker på de benhårda ayatollorna inom islam eller de fanatiska bibeltroende kristna.2
Men, eh, då kan Du väl ta en ny titt på vad Du nyss har läst.

Ha en bra dag. Rolf

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 4 maj 2009 17:55

Det finns ju en berömd monolog skriven av William Shakespeare, där prins Hamlet leker med tanken på självmord. Han har fått veta att hans far, kung Hamlet den äldre, har mördats av den nuvarande kungen, Claudius. Jag förkortar. - Ska man stå ut med l...

Av Rolf - 23 april 2009 12:05

Jag sade vid ett tillfälle att du kanske får frågan om du är frälst. Du kanske nu undrar vad frälst och frälsning är.  Att bli frälst är att  genom en överlåtelsehandling bli ett Guds barn och på Jesu förtjänst få komma till himmelen istället för hel...

Av Rolf - 12 april 2009 16:26

Jesus HAR uppstått!! - "Försök inte med mej!"- "Jo jag vill  faktiskt försöka med just dej!" Jag hörde på en predikan i radio idagPredikanten sa något om att hanått fram till (tron på) den levande KristusMan kan ske går omkring och har en nästan fär...

Av Rolf - 7 april 2009 19:34

När jag var barn talade man oftast om baciller, när det handlade om sjukdom. Ibland sa man bakterier.  Efter vad jag tycker mej ha förstått så är en bacill en sorts bakterie. Vissa sjukdomar kunde bekämpas med sulfapreparat. Efter något antal år kom ...

Av Rolf - 16 mars 2009 20:41

Jag har inte sagt särskilt mycket om Jesus hittills. Det är  avsiktligt. Jag var tvungen att förklara en del om Gud och Bibeln först. Jag väljer en förklaring som passar allt fler år 2001. Svenskar har i allmänhet ingen kunskap i ämnet. För verkligt ...

Ovido - Quiz & Flashcards