Direktlänk till inlägg 8 februari 2009

Skilja på sak och person.

Av Rolf - 8 februari 2009 18:38

Hej!
Det jag ska ta upp idag är inte så helt enkelt att formulera. För att säga det kort: - Vi har en mycket farlig benägenhet att blanda ihop sak och person. Egentligen en ren epidemi. Ett exempel. En person A, säger att han ogillar en åsikt eller en lära eller en handling som en  person B, i exempelvis Stockholm står för. Då brukar det inte dröja länge förrän drevet går: A hatar stockholmare! Denna förväxling kan vi kalla  Sak/person-syndromet.

Detta är ju till att börja med inte alls sant. Han varken tycker illa om eller hatar stockholmare. Han ogillar bara en sak som en eller flera gör, som bor i den stan. Men tyvärr är detta ofta bara början. Det är inte sällan så att saken är så infekterad så att den utpekade gruppen (i detta fall stockholmare) med avsikt påstår att A hatar stockholmare.

Försöker A  då  försvara sig och säga att han inte alls hatar eller ogillar vare sig B eller andra stockholmare, så kan svaret mycket väl bli ett verkligt hat, riktat mot A.  Detta kanske tar sig ett uttryck som  repliken: ”Jodå, du hatar visst stockholmare!”  Inga sakskäl hjälper sedan. A är utpekad som en som  hatar stockholmare.
Något av det otäckaste i detta är att det  inte egentligen finns någon enskild person (eller vanligare en  grupp), som  man kan rikta sitt svar till. Ingen som man kan framföra sitt budskap till, att man inte hatar någon enda person utan bara ogillar det som ”stockholmaren” har sagt eller gjort eller tror på.
 
Mitt exempel är som Du förstår enbart ett exempel.

Ett mycket enkelt annat exempel är följande.
Äkta maken A säger till äkta maken B:  Du borde inte göra si eller så.
Äkta maken B svarar: Du hatar mej.

Nu riskerar jag nog själv att bli beskylld för att ”hata” en enormt stor  grupp människor när jag nu ska se närmare på kristen lära. Jag är själv kristen, till att börja med.  När är man kristen? Svaret kan varieras väldigt mycket. Åtminstone kommer det  många varierande svar. Jag påstår att frågan vem som är kristen måste ställas i direkt samband med personens förhållande till bibeln.

Eftersom  frågan om stor eller liten begynnelsebokstav kan få för stor betydelse här, så väljer jag att stava bibeln med litet b.  Då har jag satt en identitet på bibeln. Ingen direkt värdering. Jag menar alltså att den som är kristen verkligen måste räkna med att bibeln är en auktoritet. En auktoritet över honom själv eller henne själv. Men han får inte bara säga att den är en auktoritet över honom utan måste också betrakta den som sann och giltig. Detta är tyvärr inte självklart.

Bibeln gör också anspråk på att vara det enda riktmärket. Jesus som är Bibelns alter ego säger själv: Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Detta fattar jag så att man måste utesluta andra källor som inte är bibliska. Tyvärr så är det inte så ovanligt  med trosriktningar – till och med icke kristna! - som åberopar och hävdar syskonskap med bibeln. Men här talar  jag bara om riktningar som delvis stöder sig på bibeln och som hävdar att de är kristna och normativa och som i vissa fall till och med hävdar sig ha monopol på kristendom och salighet (!!!) och ändå har med i bagaget påstådda auktoriteter som är en under lång tid framväxt textmassa av muntlig och skriftlig tradition. Vi ses? Rolf 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 4 maj 2009 17:55

Det finns ju en berömd monolog skriven av William Shakespeare, där prins Hamlet leker med tanken på självmord. Han har fått veta att hans far, kung Hamlet den äldre, har mördats av den nuvarande kungen, Claudius. Jag förkortar. - Ska man stå ut med l...

Av Rolf - 23 april 2009 12:05

Jag sade vid ett tillfälle att du kanske får frågan om du är frälst. Du kanske nu undrar vad frälst och frälsning är.  Att bli frälst är att  genom en överlåtelsehandling bli ett Guds barn och på Jesu förtjänst få komma till himmelen istället för hel...

Av Rolf - 12 april 2009 16:26

Jesus HAR uppstått!! - "Försök inte med mej!"- "Jo jag vill  faktiskt försöka med just dej!" Jag hörde på en predikan i radio idagPredikanten sa något om att hanått fram till (tron på) den levande KristusMan kan ske går omkring och har en nästan fär...

Av Rolf - 7 april 2009 19:34

När jag var barn talade man oftast om baciller, när det handlade om sjukdom. Ibland sa man bakterier.  Efter vad jag tycker mej ha förstått så är en bacill en sorts bakterie. Vissa sjukdomar kunde bekämpas med sulfapreparat. Efter något antal år kom ...

Av Rolf - 16 mars 2009 20:41

Jag har inte sagt särskilt mycket om Jesus hittills. Det är  avsiktligt. Jag var tvungen att förklara en del om Gud och Bibeln först. Jag väljer en förklaring som passar allt fler år 2001. Svenskar har i allmänhet ingen kunskap i ämnet. För verkligt ...

Ovido - Quiz & Flashcards