Direktlänk till inlägg 24 februari 2009

att tolka ... i mitt fall bibeln

Av Rolf - 24 februari 2009 11:24


Att det går att tolka Bibeln, märks på  hela   fulla  bibliotek på  värl- s alla bibliotek: katolska och  reformerta och protestantiska. Den fråga man borde ställa sig är väl snarare om det går att inte  tolka Bibeln.
På den frågan brukar väldigt många  komma med andan i halsen med svaret att det inte går att läsa Bibeln utan att tolka den. Man säger t.ex så här: Redan detta att lära sig  bokstäverna och  läskonsten   och sedan läsa  en bok på modersmålet, innebär en omedveten tolkning.
Tolkningen - menar de - sker genom att man tolkar en bokstav som ett visst ljud.  Bokstaven A som a-ljudet, osv. Själv tycker jag väl att  det är lite överdrivet att kalla detta för tolkning.  För egentlig tolkning  (= flervalstolkning)  av en bokstav är ju omöjlig.  Det är ju bara i chiffer, krypton,  koder och hemliga barnspråk som en bokstav kan betyda en annan bokstav.

Tolka traditionell litteratur.
Visst går det att tolka lyrik och prosa. Men åtminstone grundskolebarnen kan väl knappast riskera att tolka exempelvis Våran prost (Gustaf Fröding) till något annat än det är.
Våra prosa- och lyrikförfattare har inte frånsagt sig tolkning. Men det hindrar säkert inte att de som ännu lever, då och då kan lyssna till samtida  tolkare med  ett överseende löje.  -  
Jag målade  en gång en tavla,  som hamnade på  vernissage. I den fanns gott  om symboler, bland annat vingar och ett blått och ett rött blodomlopp. Den inbjuder verkligen till tolkning. Så jag borde inte bli förvånad när det skedde.
Ändå blev jag lite perplex på vernissagen, när en kunnig konstmecenat och läkare, ovetande att jag lyssnade, stod och redogjorde för tavelfigurens goda och onda tankar och tankeflykter. Tolkningen gjordes  på ett sätt som jag väl inte hade avsett, men heller inte vill frånsäga mig helt. Men de som målar eller/och  skriver måste nog  finna sig  i  att bli tolkade och omtolkade, ibland på ett kanske inte avsett vis.
Omstridd tolkning  
Värre blir det när en boks författare uttryckligen har    f r å n s a g t   sig eller  f ö r b j u d i t    all tolkning eller  all  ändring, alla tillägg  och alla strykningar, och sedan dessa saker ändå sker.  Och när detta till och med görs av vem som helst.
I Bibeln finns ett förbud mot tillägg och strykningar i Johannes Uppenbarelse, Bibelns sista bok, kapitel 22 vers 19. Tolkning kan ju göras olika mycket genomgripande. Kanske någon skriver ett vetenskapligt verk om hur man  bör tolka  Bibeln. Och en annan låter i en  predikan ett bibelord få den betydelse han själv vill ge den. Och mellan dessa två tolkningsmodeller ligger åtskillliga nyanser.  Men hittills har vi talat bara om tolkning.  När man säger att det  inte går att läsa bibeln utan tolkning,  så är det för att man önskar att enkla påståenden, raka budskap, bud och förbud lätt skall  kunna förklaras bort genom tolkning.
 Jag talar om ...  bibelkritiken

Men nu går vi ett steg längre. Låt oss i kapitlet bara ägna oss åt vanlig protestantisk bibelkritik. Att den finns är trots allt rätt okänt för många både troende och icke troende.  Jag ska försöka beskriva bibelkritiken.
Den  bygger på att man påstår att bibeln är en helt vanlig bok med bara människor som förfat- tare.  Och att den inte har någon som helst verklig gudomlig inspiration. Därför säger man att Bibeln måste ha ett antal fel. Och Bibelns källor likaså. Tänker man så, anses man vetenskaplig. Men är man det, så får man inte tillåta  något som kan avslöja att det finns en verklig Gud,  som har skapat världen. Och som påverkar människornas öden genom övernaturlig verksamhet, profetior och straff.  hörs vi...?   Rolf 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 4 maj 2009 17:55

Det finns ju en berömd monolog skriven av William Shakespeare, där prins Hamlet leker med tanken på självmord. Han har fått veta att hans far, kung Hamlet den äldre, har mördats av den nuvarande kungen, Claudius. Jag förkortar. - Ska man stå ut med l...

Av Rolf - 23 april 2009 12:05

Jag sade vid ett tillfälle att du kanske får frågan om du är frälst. Du kanske nu undrar vad frälst och frälsning är.  Att bli frälst är att  genom en överlåtelsehandling bli ett Guds barn och på Jesu förtjänst få komma till himmelen istället för hel...

Av Rolf - 12 april 2009 16:26

Jesus HAR uppstått!! - "Försök inte med mej!"- "Jo jag vill  faktiskt försöka med just dej!" Jag hörde på en predikan i radio idagPredikanten sa något om att hanått fram till (tron på) den levande KristusMan kan ske går omkring och har en nästan fär...

Av Rolf - 7 april 2009 19:34

När jag var barn talade man oftast om baciller, när det handlade om sjukdom. Ibland sa man bakterier.  Efter vad jag tycker mej ha förstått så är en bacill en sorts bakterie. Vissa sjukdomar kunde bekämpas med sulfapreparat. Efter något antal år kom ...

Av Rolf - 16 mars 2009 20:41

Jag har inte sagt särskilt mycket om Jesus hittills. Det är  avsiktligt. Jag var tvungen att förklara en del om Gud och Bibeln först. Jag väljer en förklaring som passar allt fler år 2001. Svenskar har i allmänhet ingen kunskap i ämnet. För verkligt ...

Ovido - Quiz & Flashcards