Direktlänk till inlägg 13 februari 2009

Under som Guds fingeravtryck

Av Rolf - 13 februari 2009 13:14


                                           Kristen tro har

                                                  
  inget

                                               gemensamt

med förtryckarfasoner eller med en verklighetsfrämmande tro att allt ordnar sig. Tro i biblisk mening är att jag tror på ett påstående och att detta får mig att göra vissa saker. Som i mitt exempel med moster och kaffet. Så här : Om moster har ringt och sagt att hon kommer så sätter jag på kaffet. Jag tror på henne när hon säger att hon kommer. 

- Men du kan väl inte tro på vilka påståenden som helst?! -

Naturligtvis inte. Men jag tror på bibelns påståenden. Detta får dig kanske att reagera.


- Du kan väl inte tro på allt där står?! -

Jo, jag har svårt att göra sådana här val: Det tror jag på, det där tror jag inte på.

Faktum är att bibeln inte kommer med särskilt många underliga påståenden. Det häftigaste påståendet av allt är att Gud är en övernaturligt mäktig Gud. Tror man att Han är det, så blir bibelns påståenden inte så underliga längre.

Om jag alltså nu tror att det finns en Gud som kan göra vad Han vill, - vilket jag också tror på - så har jag accepterat att det kan ske under. Jag har redan skrivit om hur jag kom till tro på en sådan Gud  och eftersom jag måste konstatera att det har hänt under mitt liv, så kan jag bara fortsätta att tro på Gud och på Bibeln.


Nu säger Du kanske: 

Men jag k a n inte tro, jag h a r inte tro. Detta är 

Under som Guds fingeravtryck

Kristen tro har inget gemensamt med förtryckarfasoner eller med en verklighetsfrämmande tro att allt ordnar sig. Tro i biblisk mening är att jag tror på ett påstående och att detta får mig att göra vissa saker. Som i mitt exempel med moster och kaffet.


- Men du kan väl inte tro på vilka påståenden som helst?! -

Naturligtvis inte. Men jag tror på bibelns påståenden. Detta får dig kanske att reagera.


- Du kan väl inte tro på allt där står?! -

Jo, jag har svårt att göra sådana här val: Det tror jag på, det där tror jag inte på.

Faktum är att bibeln inte kommer med särskilt många underliga påståenden. Det häftigaste påståendet av allt är att Gud är en övernaturligt mäktig Gud. Tror man att Han är det, så blir bibelns påståenden inte så underliga längre. Om jag alltså nu tror att det finns en Gud som kan göra vad Han vill, - vilket jag också tror på - så har jag accepterat att det kan ske under. Jag har redan skrivit om hur jag kom till tro på en sådan Gud och eftersom jag måste konstatera att det har hänt under mitt liv, så kan jag bara fortsätta att tro på Gud och på Bibeln.


Nu säger Du kanske: Men jag k a n inte tro, jag h a r inte tro.

Detta är två varianter på samma sak: jag v i l l inte tro. Det ser bättre ut att säga att man t.ex inte kan tro. Man väljer något av de vanliga skälen till att inte kunna tro. Och så lägger man till en förstärkning: Hur kan du tro, du som ...? På det sättet verkar man mer intellektuell än om man bara tror.


Eller man säger: Alla har inte en tro.

Eller: har inte trons gåva. Man säger att tron är en Guds gåva. Javisst, Gud ger tron som en gåva till den som ber om den, det är sant. Och - Gud skulle aldrig säga nej till någon som ber om tro. Han skulle genast ge tro till den som beder om den! Men de som säger att de saknar tro, använder uttrycket Guds gåva för att slippa tro. Om de inte ber om tron, slipper de ju ifrån den. Därför ber de inte om tro. De vågar inte. Ingen som vill tro, kommer att behöva vara utan tro.


Hörs vi?   Rolf 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 4 maj 2009 17:55

Det finns ju en berömd monolog skriven av William Shakespeare, där prins Hamlet leker med tanken på självmord. Han har fått veta att hans far, kung Hamlet den äldre, har mördats av den nuvarande kungen, Claudius. Jag förkortar. - Ska man stå ut med l...

Av Rolf - 23 april 2009 12:05

Jag sade vid ett tillfälle att du kanske får frågan om du är frälst. Du kanske nu undrar vad frälst och frälsning är.  Att bli frälst är att  genom en överlåtelsehandling bli ett Guds barn och på Jesu förtjänst få komma till himmelen istället för hel...

Av Rolf - 12 april 2009 16:26

Jesus HAR uppstått!! - "Försök inte med mej!"- "Jo jag vill  faktiskt försöka med just dej!" Jag hörde på en predikan i radio idagPredikanten sa något om att hanått fram till (tron på) den levande KristusMan kan ske går omkring och har en nästan fär...

Av Rolf - 7 april 2009 19:34

När jag var barn talade man oftast om baciller, när det handlade om sjukdom. Ibland sa man bakterier.  Efter vad jag tycker mej ha förstått så är en bacill en sorts bakterie. Vissa sjukdomar kunde bekämpas med sulfapreparat. Efter något antal år kom ...

Av Rolf - 16 mars 2009 20:41

Jag har inte sagt särskilt mycket om Jesus hittills. Det är  avsiktligt. Jag var tvungen att förklara en del om Gud och Bibeln först. Jag väljer en förklaring som passar allt fler år 2001. Svenskar har i allmänhet ingen kunskap i ämnet. För verkligt ...

Ovido - Quiz & Flashcards