Direktlänk till inlägg 23 april 2009

Det där med frä......

Av Rolf - 23 april 2009 12:05


Jag sade vid ett tillfälle att du kanske får frågan om du är frälst. Du kanske nu undrar vad frälst och frälsning är.  Att bli frälst är att  genom en överlåtelsehandling bli ett Guds barn och på Jesu förtjänst få komma till himmelen istället för helvetet.
Det är möjligt att du nu ställer en fråga:


Hur gör man?
Jag menar, om man själv för sin privata del vill komma i kontakt med detta som står här.
Jo, det man som en helt vanlig människa behöver göra för att bli räddad  är mycket  enkelt, men ändå så psykologiskt besvärligt för så många.  Det står beskrivet i Nya Testamentet
i Markusevangeliet och Romarbrevet. Det är Nya Testamentets andra respektive sjätte bok.
(titta i registret för Nya Testamentet, som alltid brukar finnas i dess början). Vi tar det i tur och ordning:
Markus 16: vers 15  Och han (Jesus) sade till dem: Gå ut i hela världen och predika evangelium för allt skapat.
vers 16. Den som tror  och bliver döpt, han skall bliva frälst, men den som icke tror, han skall bliva fördömd.
Romarbrevet 10:
vers 9: Ty om du med din mun bekännerJesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt  honom från de döda, då bliver du frälst.
vers 10: Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig , och genom munnens bekännelse bliver man frälst.
Själva principen för allt vårt umgänge med Gud hittar man i Jakobs brev, som är den tredje boken från slutet i hela Bibeln.  Jakob 4:8 Nalkas Gud så skall Han nalkas eder.
Vill Du läsa ord som i princip handlar om samma sak, fast i Gamla testamentet:
så kan Du studera  Jeremia 29: 13 I skolen söka mig och I skolen ock finna mig om I frågen efter mig  av hela edert hjärta

Detta är den bibliska beskrivningen av hur en människa når frälsningen.  Detta är det enklaste sättet att beskriva det.
Ja men hur gör man rent konkret? Jag förslår att du ber  en bön som denna, direkt till Jesus.
Jesus, jag heter  N. N.  Jag är en vanlig människa  med fel och brister. Och synder.
Jag har saker att klara upp med dig. Det vill jag göra nu.  Jesus,  jag tror att Du är Guds Son och att Gud har uppväckt Dig från de döda. Nu överlämnar jag mig i dina händer. Var snäll och kom in i mig nu  och bli min Herre. Amen.  

(Amen betyder inte slut på  bönen utan
ja, så tror jag att det ska bli;  det är sant.)

När du har bett denna bön är du frälst, eftersom Du då låter ditt förhållande till Gud bero på Jesus. Det allra vanligaste nu, är att ingenting alls verkar hända. Det är helt  normalt. Vänta dig inga känslostormar. Du ser inte annorlunda ut i spegeln. Du kommer inte att känna dig snälla- re, godare, bättre eller heligare. Man kan säga att det som har hänt med dig är juridik.
I himmelen har ditt namn blivit inskrivet i Livets bok. Känner du dig mogen för att be, så be en bön där du tackar för det du har fått.  Hörs vi?  Rolf

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 4 maj 2009 17:55

Det finns ju en berömd monolog skriven av William Shakespeare, där prins Hamlet leker med tanken på självmord. Han har fått veta att hans far, kung Hamlet den äldre, har mördats av den nuvarande kungen, Claudius. Jag förkortar. - Ska man stå ut med l...

Av Rolf - 12 april 2009 16:26

Jesus HAR uppstått!! - "Försök inte med mej!"- "Jo jag vill  faktiskt försöka med just dej!" Jag hörde på en predikan i radio idagPredikanten sa något om att hanått fram till (tron på) den levande KristusMan kan ske går omkring och har en nästan fär...

Av Rolf - 7 april 2009 19:34

När jag var barn talade man oftast om baciller, när det handlade om sjukdom. Ibland sa man bakterier.  Efter vad jag tycker mej ha förstått så är en bacill en sorts bakterie. Vissa sjukdomar kunde bekämpas med sulfapreparat. Efter något antal år kom ...

Av Rolf - 16 mars 2009 20:41

Jag har inte sagt särskilt mycket om Jesus hittills. Det är  avsiktligt. Jag var tvungen att förklara en del om Gud och Bibeln först. Jag väljer en förklaring som passar allt fler år 2001. Svenskar har i allmänhet ingen kunskap i ämnet. För verkligt ...

Av Rolf - 13 mars 2009 15:15

Jag har  tänkt så här.   Det kanske inte  ä r   t ä n k t  att vi ska kunna fatta sådana här saker som evigheten ochliknande, med vår mänskli- ga hjärna, så länge vi vandrar här.  Våra hjärnor sägs ju ha outnytt- jade resurser, enligt vetenskapsmänne...

Ovido - Quiz & Flashcards