Alla inlägg den 29 januari 2009

Av Rolf - 29 januari 2009 18:54

En  modell av tro som jag kallar  påhittad tro, dök upp i samband med Joel Hägglunds (Joe Hills) agerande. Han ville organisera arbetarna så att de skulle kunna resa sig mot arbetsgivarna. Dom hade olika förevändningar för att trycka ner arbetarna. En del av förevändningarna hade dom snickrat till av sånger ur den kristna väckelserörelsen. Och så hade de läst sådana bibelord som passade dem. De tog bibelns löften om frälsning och gjorde om dem till rena brödlöften, så att kristna skulle spela arbetsgivarna i händerna genom att fås att bli slaviskt underdåniga och se löjliga ut. De fick fram ett budskap som var sådant: Lyd dina jordiska herrar, arbetsgivarna, och finns dig i deras förtryck så ska du få din lön (=mat) i himmelen. Genom att inför allmänheten förlöjliga eventuella kristna arbetares hopp om evigt liv, så gjorde de Hills anhängare kristen tro så verklighetsfrämmande som möjligt. Ett känt exempel är - You´ll get pie in the sky when you die - Eller i en svensk version: du får smör ovanför när du dör. På så sätt häcklade man arbetsgivarnas taktik och i släptåg med detta följde också ett förakt för bibeln och bibliska sånger.


Det var kanske inte Joe Hills ursprungliga avsikt att skada den kristna tron. Han ville varna arbetarna för lättköpta

brödfrälsningstongångar från arbetsgivarnas sida. Makt och myndig het har nästan alltid hafty nära samarbete med en så kallad kristen tro.  En tro som helt saknade Kristi evangelium och istället var pepprad med lydnad för överheten. Det är inte alls svårt att förstå att en sådan myndighetstro möttes med trots och förakt. Den saknade ju helt Jesu kärlek - och den kom inte alls från Honom! Det är många äldre som idag med bitterhet kan vittna om de orättvisor om skedde i den kristna trons namn. Trakasserier, förföljelse, misshandel... allt detta är en frukt av en redan förfalskad lära och obiblisk otro.  Istället för  b i b l i s k   t r o . 

     

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards