Direktlänk till inlägg 24 januari 2009

En Gud som ordnar allt???

Av Rolf - 24 januari 2009 19:35

En  tro på en  Gud som ordnar allt!?   
Om man vill berätta för andra om  det positiva med att vara kristen, så kan någon utbrista:
 - Jaha! Så det handlar alltså om en tro som ordnar allt!?  Tro, bara tro, så ordnar sig allt!  Men en sådan tro har inte jag, förstår du, och kommer aldrig att skaffa. -
Och någon sådan tro talar inte jag  om heller. Nej, så här fungerar den tro jag menar:
Om jag tror att det blir regn så tar jag med mig paraply eller regnkläder.
Om jag tror att moster Hulda kommer hit, så sätter jag på kaffet.
En helt praktisk tro. Ingen tro där det ordnar sig. Jag antar att det är sant att moster Hulda kommer, eftersom hon sa det i telefon. Hon brukar inte ljuga.
Om du har hört talas om en sådan där tro  som man ska skaffa sig, så ordnar sig allt - så glöm den.  Någon sådan tro har i alla fall inget med kristen tro att göra. Allt-ordnar-sig-tron  är bara påhittad, för att man ska ha något tokigt att ta avstånd ifrån, när man inte vill tro.  
 
Påhittad tro
En annan modell av  påhittad tro dök upp i samband med Joel Hägglunds (Joe Hills) agerande. Han ville organisera arbetarna så att de skulle kunna resa sig mot arbetsgivarna. Dessa hade olika förevändningar för att trycka ner arbetarna. En del av förevändningarna hade arbets- givarna snickrat till av sånger ur den kristna väckelserörelsen.  Och så hade de läst  sådana bibelord som passade dem. De tog bibelns löften om frälsning och gjorde om dem till rena ”brödlöften”, så att kristna skulle spela arbetsgivarna i händerna genom att fås att bli slaviskt underdåniga och se löjliga ut.  De fick fram ett budskap som var sådant: Lyd dina jordiska herrar, arbetsgivarna, och finns dig i deras  förtryck så ska du få din lön  (=mat)  i himmelen.  Genom att inför allmänheten förlöjliga  eventuella kristna arbetares hopp om evigt liv,  så gjorde de Hills anhängare kristen tro så verklighetsfrämmande som möjligt. Ett känt exempel är ”You´ll get pie in the sky when you die”  Eller i en svensk version: du får smör ovanför när du dör.  På så sätt häcklade man arbetsgivarnas taktik och i släptåg med detta  följde också ett förakt för bibeln och bibliska sånger.  
 
Det var kanske inte Joe Hills ursprungliga avsikt att skada den kristna tron. Han ville  varna arbetarna för lättköpta ”brödfrälsningstongångar” från arbetsgivarnas sida. Makt och myndig- het gick ofta i samarbete med en  så kallad  ”kristen” tro, som helt saknade Kristi evangelium och istället   var pepprad med lydnad för överheten. Det är inte alls svårt att förstå att en sådan  myndighetstro möttes med trots och förakt.  Den saknade ju helt Jesu kärlek -  och  den kom inte alls från Honom!  Det är många äldre som idag med bitterhet kan vittna om de orättvisor om skedde i den kristna trons namn.  Trakasserier, förföljelse, misshandel...  allt detta är en frukt av en redan förfalskad lära och obiblisk otro. Istället för biblisk tro.   Vi ses igen?` Rolf 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 4 maj 2009 17:55

Det finns ju en berömd monolog skriven av William Shakespeare, där prins Hamlet leker med tanken på självmord. Han har fått veta att hans far, kung Hamlet den äldre, har mördats av den nuvarande kungen, Claudius. Jag förkortar. - Ska man stå ut med l...

Av Rolf - 23 april 2009 12:05

Jag sade vid ett tillfälle att du kanske får frågan om du är frälst. Du kanske nu undrar vad frälst och frälsning är.  Att bli frälst är att  genom en överlåtelsehandling bli ett Guds barn och på Jesu förtjänst få komma till himmelen istället för hel...

Av Rolf - 12 april 2009 16:26

Jesus HAR uppstått!! - "Försök inte med mej!"- "Jo jag vill  faktiskt försöka med just dej!" Jag hörde på en predikan i radio idagPredikanten sa något om att hanått fram till (tron på) den levande KristusMan kan ske går omkring och har en nästan fär...

Av Rolf - 7 april 2009 19:34

När jag var barn talade man oftast om baciller, när det handlade om sjukdom. Ibland sa man bakterier.  Efter vad jag tycker mej ha förstått så är en bacill en sorts bakterie. Vissa sjukdomar kunde bekämpas med sulfapreparat. Efter något antal år kom ...

Av Rolf - 16 mars 2009 20:41

Jag har inte sagt särskilt mycket om Jesus hittills. Det är  avsiktligt. Jag var tvungen att förklara en del om Gud och Bibeln först. Jag väljer en förklaring som passar allt fler år 2001. Svenskar har i allmänhet ingen kunskap i ämnet. För verkligt ...

Ovido - Quiz & Flashcards